Jak používat finskou saunu

Před samotným saunováním je dobré se osprchovat a otřít se dosucha. 

  • Před vstupem do sauny odložte vše, včetně šperků a hodinek. Vezměte s sebou pouze mycí potřeby a dva až tři větší ručníky nebo osušky. Pokud chcete, vezměte si koupací obuv pro venkovní ochlazovnu, případně pod vědro.
  • Používejte alespoň 2-3 ručníky nebo osušky. Seďte na jedné osušce, která bude několikrát přehnuta, abyste měli dobré vypodložení. Další osušku položte na podlahu pro absorpci výpotku a třetí osušku si dejte přes kolena pro časté stírání potu. Tím podpoříte další pocení. 
  • Vezměte si s sebou do sauny hrubou žínku či ručník a ve chvíli, kdy se začnete potit, si jí můžete otírat obličej. Díky tomu odstraníte mrtvé kožní buňky a vaše kůže se tím omladí a bude vypadat hladší. Totéž můžete provozovat i na ostatních částech těla, a to s pomocí ručníku, masážního kartáče nebo peelingové soliSaunování
  • Při první návštěvě potírny si sedněte nebo lehněte na spodní pryčnu na ručník nebo prostěradlo. Doporučovaná je teplota kolem 75°C (zhruba 1 metr nad podlahou). Při pocení je dobré masírovat pokožku rukama, vlastním kartáčem nebo lufou. V potírně dýchejte jen ústy! Suchý vzduch při dýchání nosem vysušuje sliznici a může způsobit bolesti hlavy. 
  • Po odchodu z potírny (8 až 15 minut, doba pobytu je individuální) si teplou vodou smyjte pot z celého těla a jděte se ochladit pod vědro nebo ven do ochlazovacího bazénku. Při obavách z teplého šoku, doporučujeme spíše použít studenou sprchu (teplotu můžete snižovat i postupně).
  • Do bazénku vstupujte pomalu a ponořte pod vodu celé tělo včetně hlavy, nebo aspoň zátylek. Můžete zkusit pár cviků na vzduchu mimo bazén. Při pocitu chladu se vraťte do odpočívárny nebo potírny. Doporučujeme mít na nohou koupací obuv, abyste si neprochladili nohy. 
  • Před dalším vstupem do potírny se osušte a lehněte si na vyšší pryčnu. Teploty nad 90°C (převážně pouze pod střechou sauny) nejsou vhodné pro všechny. Vyšším teplotám je lépe vystavovat nohy než hlavu. 
  • Střídání prohřátí a ochlazování obvykle opakujte třikrát. Malé děti při normálním provozu mají ležet na spodní pryčně (nižší teploty) a prohřívají se kratší dobu (3 až 8 minut). Po posledním prohřátí a ochlazení se osprchujte vlažnou vodou a nepoužívejte již mýdlo. 
  • Do odpočívárny vstupte po posledním dostatečném ochlazení, na lehátku se přikryjte a odpočívejte třeba za zvuku oblíbené hudby. Měli byste dopřát klid nejen sobě, ale i ostatním. K odpočinku můžete využít polohovací lehátka. 
  • V odpočívárně zůstaňte stále bez oděvu. Na lehátku se přikryjte a odpočívejte alespoň půl hodiny. 
  • Vypocené tekutiny doplňte neslazenými minerálními vodami nebo přírodními šťávami. Doporučeno je i nealkoholické pivo. Naprosto nevhodné je pití tvrdého alkoholu. Rušíte tím blahodárný vliv lázně na svůj organismus. 
  • Nepoužívejte saunu bezprostředně po namáhavém cvičení. Počkejte alespoň 15 minut, abyste umožnili svému tělu provést ochlazení.