Jak zvýšit pocení ve finské nebo infračervené sauně

V následujících odstavcích vám dáme tipy, jak zvýšit pocení během pobytu v sauně. Můžete tím totiž docílit ještě většího užitku ze saunování. Kůže je náš největší orgán a má pět základních funkcí:

Ochrana před organismy, které by nám mohly vniknout do těla, hmatový smysl, syntetizace vitaminu D prostřednictvím slunečního záření, regulace tělesné teploty a vylučování nebezpečných toxinů. Dvě posledně jmenované funkce jsou zajišťovány díky pocení, z čehož vyplývá, že zvýšením pocení se zvýší i množství vyloučených toxinů a rychlost jejich vylučování. Infračervená sauna povzbuzuje buňky uvnitř našeho těla, aby vyloučily až sedmkrát více toxinů, než je schopná finská sauna. Dlouhovlnné infračervené paprsky pronikají až 4 cm hluboko do našich tkání, zahřívají a aktivují buňky k vylučování toxinů. Krevním oběhem, jehož rychlost je působením infračerveného záření také zvýšena, jsou pak tyto toxiny dopraveny k jejich eliminaci z těla. Dalším krokem je jejich vyloučení za pomoci pocení. 

 

Co můžeme udělat pro zvýšení pocení v sauně?

Naše tělo se potí, pokud tělesná teplota stoupne nebo pokud se snaží spálit škodlivé organismy, které ho napadají. Tak je tomu například, když máme chřipku. Ač se to může zdát neuvěřitelné, schopnost pocení lze, jako v případě mnoha dalších schopností a vlastností, „natrénovat“. Guyton ve svých učebnicích uvádí, že ačkoli normální maximální míra perspirace je cca 1,5 l/hod., po 4 až 6 týdenní aklimatizaci v tropickém klimatu může dosáhnout až 3,5 l/hod. Tedy i vy můžete pravidelným saunováním schopnost vytvářet pot v extrémních podmínkách do značné míry posílit.Saunování

Pocení lze taktéž zvýšit zvýšením krevního oběhu. Existuje hned několik způsobů, jak takového stavu docílit ještě před vstupem do sauny. Napomáhají tomu například cviky na protažení svalstva a lehké cvičení. Nikdy však do sauny nevstupujte bezprostředně po namáhavém cvičení. Vždy nechte organismus alespoň trochu vychladnout. Vedle lehkého cvičení pak můžete pro zrychlení krevního oběhu využít tzv. „vihta“. Vihta, která je populární především ve finských saunách, je březová metlička sloužící k jemnému šlehání kůže. Jejím šleháním se zvyšuje krevní oběh a zároveň se i odstraňují odumřelé kožní buňky. Šlehy vihtou by měly jemně štípat, nikoli však bolet. Březové proutí, ze kterého se vihta vyrábí, není nutné v dnešní době sbírat vlastnoručně.

Existuje mnoho dalších alternativ. Jako náhražku vihta můžete před vstupem do infra sauny třít pokožku kartáčem na záda, hrubým ručníkem nebo lufou. Pokud používáte kartáč, postupujte od chodidel k hlavě nebo naopak. Zpočátku třete jemně a pomalu zvyšujte tlak, jak je vám to příjemné. Stejně jako u masáží vždy veďte pohyb směrem od končetin k srdci, nikdy naopak. Kartáčování přináší hned několik výhod. V první řadě se díky němu odstraňují mrtvé kožní buňky. Dále je stimulován krevní oběh a stejně tak i lymfatický a imunitní systém. Mladým kožním buňkám je umožněno snáze vystoupit na povrch, což učiní vaši pokožku hladší a zdravější. Pokožku tedy můžete kartáčovat před sprchou nebo před saunováním. Pokud tak činíte před použitím sauny, měli byste se vždy po kartáčování osprchovat, abyste odstranili suché kožní buňky, které jste uvolnili.

Potit se a mít přitom na povrchu kůže vrstvy odumřelých buněk by jistě nebylo příjemné a ani potní žlázy by nefungovaly tak, jak by měly. Jakmile je mrtvá kůže uvolněna a odplavena, může samočisticí funkce kůže fungovat bez jakýchkoli překážek. Pokud se před použitím sauny kartáčujete, pak se osprchujte bez jakýchkoli mýdel a sprchových gelů. Tyto prostředky totiž mají tendenci zanést póry, což je nežádoucí. Stejně tak je důležité se před saunou osprchovat, pokud jste použili pleťovou vodu nebo tělový krém. Ty mají tendenci ucpat kožní póry a bránit pocení. Ačkoli výhod kartáčování kůže je mnoho, někteří lidé by se mu měli vyhnout. A to v případě, že máte srdeční problém, vysoký tlak, cukrovku, snadno podrážděnou pokožku, oděrky kůže nebo infekci.