O saunování s Petrem Havlíčkem

Jaké jsou podle vás hlavní přínosy saunování?

Saunování z mého pohledu patří mezi jeden z důležitých regeneračních a zdravotně preventivních nástrojů.  Jsem člověk poměrně dost aktivní a cítím, že díky saunování se zkracuje doba, nutná pro regeneraci organismu. Pravidelné návštěvy sauny (alespoň 1x týdně) působí preventivně proti kardiovaskulárním onemocněním, onemocněním horních cest dýchacích a celkově posilují imunitu organismu. Intenzívní pocení v sauně zároveň napomáhá detoxikaci organismu. A dobrou náladu, spojenou s lehkou euforií, zná každý pravidelný návštěvník sauny :-)

Máte osobní zkušenost se saunováním?

Já sám jsem saunu začal pravidelně navštěvovat před necelým rokem, kdy jsme přestěhovali firmu do krásných nových prostor. Jedním z důvodů, proč jsme si vybrali právě tento objekt, bylo kompletní sportovně-regenerační zázemí. Takže máme k dispozici tělocvičnu, bazén, masérnu a klasickou saunu. V letošním roce ještě přibude infrasauna a pravděpodobně i vířivka. Hlavní důvody, proč jsem začal se saunováním, byly dva:  1. mám saunu k dispozici 24 hod denně :-) 2. začal jsem se cítit díky své práci a sportovním  aktivitám dost utahaný. Takže mě kolega hned druhý den po nastěhování dokopal do sauny a od té doby chodím více méně pravidelně. 

A co vaše rodina?

Moje dcera Lucka (8 let) saunu miluje a víceméně se pravidelně připojuje ke mě, kdykoli je se mnou. Leží vždy na podlaze :-) Ale bazén u ní vede, vydrží v něm bez problémů i 2 hodiny.

Jak je to tedy se saunováním a dětmi obecně?

Pravidelné návštěvy sauny lze doporučit i poměrně malým dětem. Čeští experti doporučují návštěvy sauny od tří měsíců  věku, ovšem při snížené teplotě (max 60 stupňů) a s omezenou dobou pobytu (max 3 minuty). Od tří let je možno saunovat naplno, ale s dobou pobytu omezenou na 5 minut. Lékařské studie potvrzují u dětí zvýšení odolnosti horních cest dýchacích proti virovým infekcím.

Pomáhá sauna při hubnutí?

Sauna má na hubnutí primárně nulový efekt - pokud nebudeme kalkulovat s vyšší energetickou spotřebou organismu, ke které dochází díky chlazení těla a tím pádem i vyšší zátěži kardiovaskulárního systému.  Ztráta váhy, která se objeví po saunování, je pouze ztrátou určitého množství tělesných tekutin. Nicméně, sekundární efekt určitě najdeme. Člověk, který se snaží zhubnout, musí mít dostatek nejen pohybu, ale i odpočinku. Čím lépe zrelaxuje, tím lepšího a delšího sportovního výkonu je schopen a tím pádem i lépe hubne. Navíc, posiluje i zdatnost kardiovaskulárního systému, který s fyzickou výkonností přímo souvisí.

Pomáhá tedy po cvičení?

Sportování a saunování patří de facto k sobě. Sauna je vynikající regenerační nástroj. Díky vysoké teplotě dochází k velkému prokrvení svalové hmoty až k periferii a zvýšenému pocení. Díky tomu dochází k daleko rychlejšímu odvodu metabolických zplodin, které naše svaly vyprodukovaly při sportovní zátěži. Svaly se zároveň uvolní a zrelaxují. I díky pocení zbavíme svoje tělo části odpadu.

A jak pomáhá sauna při relaxaci?

Stres a nadmíra psychické zátěže naše tělo i mysl ničí. Při dlouhodobě nekompenzovaném stresu dochází k únavě, depresím, poruchám spánku a pocitům bezmoci.  Saunování napomáhá důsledky stresu odstraňovat. Zlepšuje spánek, potlačuje nervozitu, dobíjí energii a celkově zklidňuje tělo i mysl. Pro dosažení optimálních výsledků je vhodné zařadit saunování v podvečer, alespoň 2 hodiny po jídle.

 

O saunování s Petrem Havlíčkem